Nokia, ’s werelds grootste producent van mobiele telefoons, verkoopt 111 miljoen stuks per jaar. Maar de slag om de nieuwe generatie smartphones lijkt Nokia te missen en daarmee mist ze ook de hogere marges op die aan entertainment gekoppelde telefoons. Apple presenteert beter dan verwachte kwartaalcijfers, Nokia zag de winst in het tweede kwartaal van 2010 met 40 % teruglopen (er bleef in dat kwartaal overigens onder de streep nog altijd een bedrag van € 227 miljoen over!). Het marktaandeel van Nokia daalt wereldwijd al sinds 2003. En dat terwijl Nokia in 2004 als eerste begon met haar telefoons geavanceerder en duurder te maken, in de verwachting dat mobiele telefoons zouden gaan veranderen in multimedia computers. Nokia kreeg gelijk maar profiteerde er zelf niet van. Volgens analisten een gevolg van verkeerde timing. Bovendien was het niet handig om wereldwijd dezelfde apparaten aan te bieden. Het wordt als een strategische blunder gezien dat voor de Amerikaanse markt geen aparte modellen werden geleverd. Wat bovendien mis ging is dat Nokia de transformatie van hardwareproducent naar softwareproducent niet goed heeft doorstaan. Speelden eerst zaken als planning en logistiek de hoofdrol, nu moet dat service zijn. Juist de software is het zwakke punt van Nokia.
Is er nog hoop? Nokia topman Olli-Pekka Kallasvuo heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe Nokia N8 ‘een gebruikservaring biedt die superieur is aan die van elke smartphone die Nokia tot nu toe heeft gemaakt’. Een intrigerende uitspraak: zou die gebruikservaring niet superieur moeten zijn aan de gebruikservaringen die consumenten hebben opgedaan met de smartphones van Apple? We zullen zien en wachten geïnteresseerd af.
Bron: de Volkskrant, 23 juli 2010