Hyves houdt op te bestaan als sociaal netwerk en gaat zich volledig richten op online gaming.
Dat heeft Telegraaf Media Groep (TMG) donderdag laten weten.
TMG nam Hyves in 2010 over voor 43,7 miljoen euro. Uiteindelijk werd er 36 miljoen euro afgeschreven op het sociale netwerk waardoor het bedrijf in 2012 een flink verlies maakte.
Het huidige spelletjesplatform binnen Hyves werd begin 2013 gebouwd en inmiddels spenderen de huidige bezoekers van Hyves zo’n 70 procent van hun tijd aan het spelen van spelletjes. “Tegelijkertijd is de traditionele functie die Hyves had als sociaal netwerk sterk afgenomen. Reden voor Hyves om zich nu volledig op gaming toe te leggen”, aldus TMG.
Hyves had op het hoogtepunt in 2010 ruim tien miljoen accounts en miljoenen actieve gebruikers. Daarna ging het snel en verloor Hyves de strijd met concurrenten als Facebook, Instagram en Twitter. In april 2013 had de site nog 2,6 miljoen unieke bezoekers per maand. Voor Hyves Games waren dat er toen 310.000.
Omdat de site wordt omgevormd tot gameplatform en niet meer zal investeren in het onderhoud van het sociale netwerk, kunnen gebruikers tussen 15 en 29 november een aanvraag indienen om hun content te downloaden. Het gaat om foto’s, video’s, krabbels en blogs. De laatste verzoeken moeten eind 2013 behandeld zijn.
Na 1 december kunnen mensen die al spelletjes spelen via Hyves blijven inloggen met hun huidige account. De spelactiviteit blijft bewaard.
In augustus gaf TMG aan dat Hyves zich nog dit jaar moet bewijzen. Interim-topman Cees van Steijn stelde toen dat Hyves de achterstand met concurrenten nooit meer kon goedmaken, “maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.”
Bron: nutech.nl