De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft een serieuze kater overgehouden aan een miljardendeal voor 2.000 nieuwe treinen. Ze blijken namelijk te breed te zijn voor de perrons in een groot aantal regionale stations.
2.000 treinen bestellen voor miljarden euro’s, die vervolgens te breed blijken te zijn voor de meeste perrons, het blunderboek is weer een verhaal rijker.
Maar blijkbaar ligt de verantwoordelijkheid voor de fout niet bij de SNCF zelf, maar bij het RFF (Réseau Ferré de France), dat het spoorwegnetwerk in Frankrijk uitbaat, vergelijkbaar met Infrabel in ons land. Die zou de Franse spoorwegmaatschappij SNCF verkeerde afmetingen hebben doorgestuurd.
Het RFF zou enkel perrons opgemeten hebben die minder dan 30 jaar geleden gebouwd werden, terwijl heel veel regionale perrons meer dan 50 jaar geleden gebouwd werden, toen de treinen wat smaller waren. De fout werd “een klein beetje te laat” ontdekt, gaf een woordvoerder van het RFF toe.
Aan de bestelling van de 2.000 treinen hangt een prijskaartje van 15 miljard euro. Volgens de BBC heeft de blunder de SNCF al meer dan 50 miljoen euro gekost. Mogelijk zal dat nog verder oplopen.
De spoorwegen zijn al gestart met het aanpassen van de perrons. Op die manier moeten de nieuwe treinen toch kunnen passeren. Maar volgens de Franse spoorwegen moeten nog zeker 1.000 perrons aangepast worden.
De Franse minister van Mobiliteit Frédéric Cuvillier wijt de blunder aan het “absurde spoorwegsysteem” in zijn land. “Als je de uitbater van het spoorwegnetwerk scheidt van de spoorwegmaatschappij, krijg je zulke dingen.”
Bron: deRedactie.be