De plannen waren ambitieus. Aan het Rokin in Amsterdam moest een groot luxueus warenhuis van Hausmann komen. Initiatiefnemer Frans van der Kraan zag het helemaal voor zich, samen met een groep Nederlandse investeerders. Een veelvoud aan luxe merken als Chanel, Cavalli en Valentino moest er te koop zijn.
Het plan van van der Kraan, die zelf eerder directeur was van het Zwitserse warenhuis Bongénie Grieder, leek op de nieuwe formule van De Bijenkorf, alleen zou bij Hausmann elk merk zijn eigen winkel krijgen, dus geen shop-in-shop concept. En de luxe zou niet ophouden met dure merken; buiten de winkeltjes moest er valet-parking komen en een legertje persoonlijke shopping assistenten. Geen normaal warenhuis dus, maar iets voor ‘the happy few’.
Maar het plan valt in het water als de luxe merken er niet voor te vinden zijn. Eind 2015 laat van der Kraan in Het Financieele Dagblad weten dat Louis Vuitton en Hermés niet gaan komen omdat die liever in de Bijenkorf staan. Maar hij heeft nog zat andere merken op het oog om de 7.500 vierkante meter op te vullen. Het duurt niet lang of de samenwerking tussen Hausmann en van der Kraan wordt stopgezet; volgens Hausmann is van der Kraan niet de juiste man op de juiste plaats en Hausmann gaat overwegen of een vestiging aan het Rokin wel zo’n goed idee is. Het uitblijven van de bekende merken zal hierbij ongetwijfeld hebben meegespeeld.
Het pand is inmiddels vrijwel klaar en naar verluidt zal Hudson’s Bay zich in het pand vestigen. Hausmann, genoemd naar architect baron Georges-Eugène Hausmann, de man die ervoor gezorgd heeft dat Parijs in de 19e eeuw zijn kenmerkende boulevards kreeg, zal er aardig wat verlies op geleden hebben.
Bron: Volkskrant 4 maart 2016