Het is het zoveelste debacle met het nieuwe stadhuis en het busstation in Zaandam. Naar aanleiding van een inspectie blijkt de kunstige verlichting niet meer bestand tegen harde wind. De gemeente moet nu in een rap tempo de boel vervangen om te voorkomen dat de lampen loswaaien.
Nadat in 2012 dakpannen van het nieuwe gemeentehuis waaiden, dreigde er nu weer bijna een gevaarlijke situatie te ontstaan. Ditmaal met de verlichting van het busstation onder het stadhuis, dat ook werd gebouwd door de vastgoedpoot van NS.
Het gaat om de hangende artistieke schotelverlichting die met kabels is bevestigd aan het gebouw.
Bij een reguliere controle van de bevestigingsankers bleek dat 21 van de veertig bevestigingspunten van de schotels zijn afgekeurd door een gespecialiseerd keuringsbedrijf dat spreekt van een ‘verontrustend hoog aantal’ in de rapportage.
De reden dat de bevestigingspunten zijn afgekeurd is omdat ze vervormd zijn.
De gemeente heeft de kwaliteit van de verlichting laten onderzoeken en op basis daarvan besloten om de boel helemaal te vervangen en los te koppelen van de verlichting van het gebouw. Het wordt nu aangesloten op het openbare verlichtingsnet.
Het advies dat in mei is gedaan door het bureau luidde om de hangende armaturen voor eind november te vervangen. Het college stelt nu dat de hele vervangingsoperatie niet haalbaar is voor eind november.
Eerst worden de risicovolle schotels nog deze maand verwijderd en er komen tijdelijke lichtmasten. Volgend jaar komt er definitieve energiezuinige verlichting.
Hoeveel de operatie gaat kosten, was gisteren niet te achterhalen bij de gemeente. Normaal gesproken zouden de lampen vijftien jaar mee moeten gaan, maar ze moeten nu al na zeven jaar worden vervangen.
De kosten verhalen bij de leverancier of de bouwer en NS Vastgoed gaat niet meer lukken. Zaanstad sloot een mediationovereenkomst over de oplevering van het stadhuis waarin alle kosten werden verdeeld.
Het nieuwe stadhuis en busstation in Zaandam heeft al vanaf het begin te kampen gehad met tegenslag. Het gebouw werd ruim drie jaar te laat opgeleverd door de vastgoedpoot NS Poort.
Bron: noordhollandsdagblad.nl, 21 oktober 2017