Het zeventigjarig bestaan van shampoomerk Andrélon moest een feestje worden. Het werd een domper. De speciale Andrélon-shampoo met champagne-extract die Unilever voor de gelegenheid lanceerde, wordt vliegensvlug uit alle winkels gehaald.
Dat is bepaald in een kort geding dat het Comité Champagne, dat opkomt voor de producenten van het exclusieve drankje, tegen Unilever had aangespannen. De beschermde merknaam champagne is strikt bestemd voor ‘mousserende wijnen uit de Champagnestreek in Frankrijk’, zegt een woordvoerder van het Champagne Bureau, onderdeel van het Franse comité. ‘Die naam mag je niet voor shampoos gebruiken. Ook niet als knipoog.’
Dat de champagneproducenten niet konden lachen om de knipoog van Unilever, bleek al voor de gang naar de rechter. Unilever moest de reclamecampagne aanpassen en stoppen met de productie en levering van de shampoo. Helaas waren toen al 340 duizend paarse flessen door het land verspreid. Unilever heeft per direct alle verkooppunten gevraagd de shampoo uit het schap te halen en terug te sturen. ‘We zijn wel teleurgesteld’, zegt een woordvoerder.
Toch legt Unilever zich neer bij de uitspraak. Hoeveel flessen er terugkomen, is nog onbekend. Misschien rennen consumenten snel even naar de winkel en wordt de champagneshampoo een ‘collectors item’. ‘Dat zou leuk zijn’, zegt Unilever. ‘Het is een fijne shampoo, waar verder niets mis mee is.’
En alle shampoos die de opslagloods binnendruppelen? ‘Dat is een goede vraag. Er zijn drie opties’, zegt Unilever. ‘Vernietigen, maar dat voelt niet goed. Gebruiken voor een goed doel, maar dan zet je het eigenlijk weer in de markt. Of nieuwe stickers erop.’
De champagnebranche is uiteraard blij. Maar is het ook niet een beetje vervelend tegenover Unilever? ‘Het is een probleem dat ze zelf gecreëerd hebben. Toch is het niet zo dat we er nu om zitten te gniffelen’.
Bron: De Volkskrant (9 oktober 2010): p. 7