De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel heeft maandag zijn grote Barbiewinkel in Sjanghai gesloten. Het zes verdiepingen tellende roze eerbetoon aan Barbie was nog maar twee jaar geleden feestelijk geopend.
Mattel stak vermoedelijk dik 20 miljoen euro in het House of Barbie om de harten van Chinese meisjes én vrouwen te stelen. In het gebouw konden bezoeksters als de wereldberoemde pop worden opgemaakt en een bezoekje aan de Barbiebar brengen.
De pop moest China veroveren, maar dit lijkt niet te zijn gelukt. Zelfs het ontwerp van een barbiepop met Aziatische trekken mocht niet baten.
Mattel sluit de winkel naar eigen zeggen omdat de zaak inmiddels zijn doel heeft gediend. De naamsbekendheid van de pop in China is vergroot. Nu is het tijd voor een andere strategie in China.
Maar analisten denken dat het een geflopte investering is. Zij wijten dit aan een slechte aanpassing aan de Chinese wensen. Zo zouden de barbiepoppen te uitdagend zijn gekleed, terwijl Chinese meisjes meer van schattige ontwerpen houden. Daarnaast kan de pop ook niet tegen goedkopere Chinese lookalikes op.
Momenteel is de speelgoedpop even “op reis door China”, aldus de website. Mattel wil zich nog wel op de Chinese markt blijven richten.
Bron: www.nos.nl (8 maart 2011)