Niemand zal het betwisten als de glazen deuren vandaag voor het eerst opendraaien. De nieuwe Delftse stationshal is móói. Royaal. Modern. En dat alles met een scheut historie: de stukjes tegel op de pilaren. Maar – auw – wat moet de Prinsenstad er financieel voor bloeden.
Op het hele project ‘Spoorzone’ dat zo’n 1 miljard euro kost, verwacht de gemeente zo’n 50 tot 100 miljoen euro verlies. Dat – samen met andere tegenvallers – heeft al gezorgd voor onder meer inkrimping van het lokale ambtenarenapparaat en bezuinigingen op sportclubs.
Nog verder hakken kan volgens wethouder Lennart Harpe niet. De gemeente heeft vorig jaar daarom bewust een begroting met tekort ingediend en staat sindsdien onder ‘financieel toezicht’ van de provincie. Delft hoopt nu dat rijk of metropoolregio bijspringt. Harpe: ,,Dat is geen vreemd verzoek: de spoortunnel is van landelijk en regionaal belang. En we hebben er alles aan gedaan onze begroting op orde te krijgen.”
Delft ging er lang van uit dat ze een groot deel van haar bijdrage van 117 miljoen euro uit opbrengsten van nieuwe woningen zou kunnen betalen: met de sloop van het oude station ontstaat een grote bouwplek. Maar toen projectontwikkelaars zich na 2008 terugtrokken, bleef Delft met dure grond zitten. Tot op heden zijn slechts 24 kavels van de geplande 800 woningen verkocht.
Nu zou zo’n onroerendgoedconstructie ‘nooit meer kunnen’, geeft Harpe toe. ,,Met de wijsheid van nu hadden we het toen nooit zo gedaan. Maar hier verrijst wel een geweldig gebied waar we 100 jaar mee voort kunnen.”
Na jaren van bouwen gaat het nieuwe treinstation in Delft open. De eerste passagierstrein rijdt zaterdagochtend door de nieuwe tunnel en stopt op het nieuwe ondergrondse station. Vorige week reed de laatste trein boven de grond door Delft.
Delft ligt aan een van de oudste lijnen van Nederland. De eerste trein stopte er in 1847. Het is ook een van de drukste trajecten. Per dag reden er 350 treinen over een oud en lawaaiig spoorviaduct langs de historische binnenstad. Het was bovendien een flessenhals. In de nieuwe, ruim 2 kilometer lange tunnel liggen op den duur vier sporen. Dat betekent dat er ruimte is voor meer treinen. Intercity’s kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen.
Volgende maand wordt het oude viaduct gesloopt. Op de plek van de rails komt onder meer een stadspark. Het oude stationsgebouw blijft wel bestaan. Daar komt mogelijk horeca in, met het oude perron als terras.
(ANP)